15 iul. 2010

Navete de 1,8 miliarde, nedecontate de primarii


O situatie centralizata de Prefectura Bacau arata ca 90 la suta din primariile din judetul Bacau sunt datoare cadrelor didactice care au facut naveta zilnic pentru a ajunge la unitatile de invatamant fie din rural, fie din alte orase. Datoriile nu sunt doar pentru anul 2010, ci si pentru anul precedent. Primariile fruntase la acest capitol sunt Comanesti - 64.000 de lei, Onesti - 57.000 de lei si Moinesti - 55.000 de lei. Pe lista datornicilor cu sume mai mari de 40.000 de lei se afla si comune precum Balcani, Cleja, Dofteana, Faraoani, Nicolae Balcescu, Pancesti sau Racaciuni. De cealalta parte, exista si primarii care au facut eforturi sa achite macar 80 la suta din acesti bani si mai au restante de aproximativ 4.000 de lei. Este cazul comunelor Motoseni, Oncesti sau Solont.

„Nu avem incasari”

Primarul comunei Racaciuni sustine ca putinii bani care au fost alocati la bugetul local, dar si faptul ca s-au facut prea putine incasari prin taxele si impozitele locale nu a permis achitarea datoriilor catre profesori. Restantele catre cele 90-100 de cadre didactice navetiste sunt insa din anul 2009. „Este o realitate pe care nu mi-am dorit-o nici eu. Daca nu avem incasari, nu putem achita. Situatia va fi si mai grava din toamna. Fiecare va trebui sa achite din bugetul propriu pentru ca nu sunt bani”, a declarat primarul Lucian Cheta. Aceeasi situatie o intalnim si la Faraoani, unde din buget nu pot fi suportate aceste cheltuieli. In plus, primarul sustine ca „nici nu ii dam pentru ca trebuie sa vina de la Guvern. Daca acesta da un drept salarial, sa dea si banii”, a subliniat Adrian Solomon.

„Prioritatea sunt salariile”

Si suma de 42.000 de lei pe care o datoreaza primaria Balcani celor 16 cadre didactice navetiste a fost acumulata in 2009. Pentru anul in curs, „am strans din stanga, din dreapta, am mai scos de la bugetul local si am reusit sa achitam”, a declarat Vasile Rata. Nu se pune problema de a achita insa sumele restante pe anul 2009. „Si eu sunt cadru didactic. Va dati seama ca daca as fi avut, le-as fi dat. Nu avem nici o sansa”, a mai spus edilul. Ca sa predea la Balcani, fac naveta cadre didactice din Bacau, Moinesti, Asau, Tazlau, Parjol si cel mai departe de la Racaciuni. In timp ce unii primari inteleg situatia in care se afla profesorii, alti edili locali sustin ca prioritare sunt salariile, care sunt destul de consistente. „Sunt profesori in Cleja care au salarii de 5.200 de lei. Mai au pretentia de a lua ajutor pentru transportul public? Eu nu am bani pentru ajutorul social. Mai intai salariile si apoi o sa vedem cum le dam banii de naveta”, a replicat primarul comunei Cleja, Ion Joca.

Totusi, spun ca nu au datorii


Situatia este contradictorie in cazul unor comune. Contactati telefonic, primarii din Dofteana si Pancesti sustin ca informatiile care au ajuns la Prefectura nu reflecta realitatea. „Suntem la zi. Nu avem nicio datorie”, a spus scurt primarul Ioan Bujor din Dofteana. La scolile din aceasta comuna fac naveta 25 de profesori din Targu Ocna si alti 15 din Comanesti. Aceeasi situatie si la Pancesti, unde „a existat o datorie din trecut pe care am platit-o retroactiv. In acest moment suntem la zi. Am achitat inclusiv pe luna iunie”, a declarat Ioan Motoc.
„Cunosc situatia indeaproape. De la Consiliul Judetean am informatii ca s-au dat banii pe acest capitol. Odata ajunsi la bugetul local insa, se duc in alta parte. Problema este ca sunt primarii foarte sarace, cu un numar mare de navetisti, unde nici nu putea fi vorba de decont, dar si primarii bogate in care sunt unul, doi navetisti si nu s-a platit decontul. Depinde de primar.” - Manole Chiriac, presedinte SLI Bacau
SURSA DESTEPTAREA:RO
POstAt DE LuCyFeR93

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 
Site Meter